Rast nestability, finančná kríza a zhoršujúce sa medzištátne vzťahy spôsobujú napätie, ktoré sa prenáša do krajín EÚ. Existujú obavy, že v prípade pokračovania trendu vyhrocovania situácie hrozí globálny vojnový konflikt, do ktorého by bolo zatiahnuté aj Slovensko. Výsledkom by boli nepredstaviteľné škody.
Ani moderný systém kolektívnej bezpečnosti nedokázal zabrániť vojnám.
Od skončenia druhej svetovej vojny sme v jednotlivých rokoch mohli pozorovať až
Vojny však nie sú jedinou bezpečnostnou hrozbou. Nové riziká vznikajú zo strany medzinárodného terorizmu, nekontrolovaného prílivu cudzincov a nedávne útoky na policajtov svedčia aj o tom, že môžu vznikať aj zo strany domáceho obyvateľstva.
V roku 2014 sme začali pracovať na novom systéme bezpečnosti Slovenska založenom na kombinácii mierotvornej zahraničnej politiky a systému obrany, ktorý by bol efektívnejší a zároveň účinnejší ako ten súčasný. Riešenie spočíva na na dvoch pilieroch: presadzovanie politiky neutrality smerom navonok a zavedenie vhodného systému domobrany smerom dovnútra. Čím viac sme sa novým systémom zaoberali, tým viac nás prekvapovala jeho efektivita, úžitok ako aj skutočnosť, že môže fungovať v každom štáte bez ohľadu na jeho veľkosť. Medzi hlavnými výhodami, ktoré sa nám doteraz ukázali, spomeňme:
Nakoľko sa jednotlivé výhody budú prejavovať, závisí na detailoch, na ktoré je potrebné dbať pri jeho
postupnom zavádzaní do praxe. Projekt sa preto zaoberá podrobným návrhom
jednotlivých krokov až do najmenších podrobností. Stránky, ktoré práve čítate, načrtávajú nový systém v hrubých rysoch.
Vláda Slovenskej republiky nemá možnosti efektívne zasiahnuť do globálnej politiky svetových mocností, a to i napriek tomu, že nie je naklonená v prospech nezmyselného vyhrocovania situácie. Má však plne v rukách, ako sa sama zachová. Môže sa stať vzorom pre ďalšie krajiny, a tým aj silným impulzom k zmene medzinárodnej politiky. Vyhlásenie neutrality prináša schopnosť zmierniť napätie medzi krajinami. Slovensko je svojou polohou, historickými a kultúrnymi väzbami predurčené pre úlohu mosta spolupráce a porozumenia medzi Východom a Západom.
Členstvom v NATO ponúkame vojenskú silu na ochranu svetového mieru. Ako malá krajina sme v tom limitovaní. Ak by sme vstúpili do neutrality, mohli by sme ponúknuť oveľa viac: aktívne a nezaujaté pôsobenie v boji proti propagande. Získali by sme si tým aj rešpekt a v prípade ohrozenia suverenity aj pravdepodobnosť, že medzinárodné spoločenstvo by sa postavilo na našu obranu. Trúfame si povedať - a história to dosvedčuje - že v prípade skutočného ohrozenia by nám to zabezpečilo väčšiu ochranu, ako vojenský pakt.
Trvalá neutralita neznamená pasivitu a izoláciu. Naopak, znamená aktívne pôsobenie a mediáciu pre hľadanie východísk, urovnanie sporov, pôsobenie v mierových misiách. Výhodou je susedstvo s ďalšou neutrálnou krajinou. Spolu so Švajčiarskom by sa mohlo vytvoriť homogénne územie troch neutrálnych krajín (pozri mapu vpravo).
Z analýz vyplýva, že právny systém EÚ umožňuje neutralitu pre svojich členov.
Neutralita Slovenska je podmienená vystúpením z existujúcich
vojenských paktov. Malé krajiny do podobných zoskupení vstupujú v
snahe získať záruky pre svoju vlastnú bezpečnosť. Ak sa však pozrieme
do histórie, zistíme, že vojenské pakty majú svoj význam len v čase
mieru, ich účinok je najmä psychologický. Existuje mnoho príkladov ich
nerešpektovania v čase reálnych hrozieb a kríz, spomeňme len niektoré,
ktoré sa týkajú nášho územia:
Obranyschopnosť krajiny je možné výrazne posilniť zavedením miestnej domobrany. Skúsenosti z posledných vojnových konfliktov nám ukazujú, aké ťažké je podmaniť si miestne obyvateľstvo. Na rozdiel od armád na cudzom teritóriu bojujú s oveľa väčším odhodlaním, pretože chránia vlastné bydliská, vlastné rodiny a vlastný majetok. Ak navyše ide o obyvateľstvo vycvičené a vyzbrojené, ich obranyschopnosť mnohonásobne stúpa. Pri každom pokuse o ovládnutie miestneho obyvateľstva malého štátu vo funkčnej domobrane musí cudzia mocnosť rátať s vysokými stratami a finančnými nákladmi, ktoré sú oveľa vyššie ako očakávané zisky. Ak by sa jej okupácia aj podarila, musí rátať s ďalšími nákladmi na udržanie a partizánskou vojnou zo strany obyvateľstva, ktorú ešte žiadna mocnosť nedokázala úplne potlačiť. Ozbrojeným vstupom do neutrálnej krajiny, ktorá sa otvorene hlási k čestnej mierovej spolupráci, by tým navyše utrpela na medzinárodnej úrovni, vystavujúc sa riziku, že hu budú chrániť tie mocnosti, čo jej neutralitu pred tým garantovali.
Pokúsime sa zhrnúť najdôležitejšie výhody systému domobrany.
Na záver uvádzame konkrétny príklad ilustrujúci prevahu, akú môže mať dobre zorganizovaná domobrana v mestách. Ide o skúsenosť Ruska zo začiatku Čečenskej vojny, ktorého jednotky utrpeli po neúspešnom silvestrovskom pokusu o kontrolu mesta zdrvujúcu porážku.